Date tehnice:
Domeniu de utilizare (unde şi pentru ce se utilizează):
Stand de cercetare doctorat ing. DELESEGA IULIU, 1986, conducator prof. dr. ing. Novac Ioan. Standul este modelul experimental care permite prin masuratorile
efectuate verificarea ideilor de baza ale unui sistem de levitatie
electrodinamica. Varianta finala preconizata a fi criogenica, dotata cu
infasurari supraconductoare in vederea crearii unui cimp magnetic
puternic, constituie unitatea montata pe un vehicul de tipul unui tren,
caruia ii asigura levitatia, tractiunea si ghidajul. Modelul
experimental este construit din doua parti identice stinga-dreapta si
contine cite un motor sincron cu statorul deschis in partea inferioara,
prin aceasta deschidere rotorul lui poate interactiona cu trei coloane
de bobine fara miez magnetic, asezate plan, simulind calea de rulare.
Interactiunea amintita duce prin curentii indusi in bobinele caii la
aparitia fortelor necesare levitarii, tractiunii si daca iese din axa de
simetrie, si de ghidaj. Pentru reglarea intensitatii interactiunii dupa
doua axe perpendiculare, in jurul rotorului este dispusa pe un tambur
nemagnetic un ecran, adica o infasurare bifazata alimentata din afara de
altfel ca si rotorul, prin inele colectoare. Sistemul stator-rotor-ecran
este suspendat, permitindui-se o miscare de rotatie pentru a evidentia
fortele aparute, rotatia fiind masurata cu ajutorul potentiometrelor
montate alaturi de resoartele antagoniste rotatiei si calibrate.
Tensiunile induse in bobinele caii de rulare sint oscilografiabile prin
bornele standului, borne prevazute si pentru alimentarea statorului,
rotorului si ecranului. Sistemul real ar asigura viteze de deplasare
peste 1000 km/h si ar ridice un tren, avind fata de sistemele
electromagnetice avantajul stabilitatii si insensibilitatii la perturbatii.